Friday 29 August 2014

Panduan elak sembelit

Individu yang sihat biasanya akan membuang air besar satu hingga dua kali sehari. Tetapi bagaimana pula jika anda membuang air besar kurang daripada jumlah itu?


YAAA..ANDA MENGHADAPI MASALAH SEMBELIT!!

Jangan biarkan dan abaikan masalah ini kerana sekiranya ianya berlarutan ia akan membawa kepada masalah yang lagi besar iaitu BUASIR!!

Mari saya kongsikan tips dan panduan bagi mengelak SEMBELIT dari berulang..

1. Jaga diet
✎ Banyakkan pengambilan makanan yang terdiri daripada buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin yang sememangnya kaya dengan kandungan serat.

2. Minum air 3L sehari
✎ Banyakkan minum air iaitu melebihi 2L sehari dan sebolehnya 3L sehari. Minum apabila terasa dahaga selain daripada melihat kepada petunjuk air kencing melalui kepekatan air kencing. Jika kuningnya terlalu pekat, maka minum lebih banyak air.

3. Ubah gaya hidup
✎ Bagi anda yang kurang gemar bersenam, cuba sedikit demi sedikit untuk mula bersenam. Mulakan dengan senaman ringan dahulu dan mula praktikkan secara teratur. Di sebalik mengurangkan tekanan yang dialami senaman berupaya meningkatkan tahap metabolisme badan anda. Apabila hal ini terjadi, proses peristalsis menjadi pantas lalu memudahkan anda membuang najis dengan mudah.

4. Wujudkan tandas yang selesa
✎ Sekiranya anda terasa hendak membuang air besar, segerakan. Jangan biasakan diri anda untuk menahan diri daripada membuang air besar. Ada kemungkinan ianya berpunca daripada persekitaran tandas yang tidak selesa. Jadi pastikan persekitaran tandas adalah bersih, berbau segar, tiada gangguan dan lain-lain.

5. Penggunaan ubat hanya atas nasihat doktor
✎ Penggunaan ubat laksatif cuma boleh diambil setelah anda mendapat pemeriksaan dan pandangan doktor.

6. Pelembut najis
✎ Jika masalah sembelit yang dialami berterusan anda dinasihatkan untuk menjalani pemeriksaan doktor. Biasanya doktor akan memberikan sejenis ubat yang dapat membantu anda melembutkan najis seterusnya memudahkan anda untuk membuang air besar.



Selain itu anda juga boleh mencuba supplement dari Shaklee iaitu HERB-LAX bagi mereka yang sememangnya sering menghadapi masalah ini.



Herb-lax - didatangkan dengan kombinasi herba yang telah digunakan secara tradisional untuk melegakan sembelit dan meningkatkan proses pencernaan secara lawas.


Manfaat utama Herb-Lax:

1. Pembersihan najis yg tersekat
2. Merangsang usus utk mempercepatkan proses pembersihan scra lembut
3. Membantu mslh sembelit
4. Mengempiskan perut.
5. Tindakan pembersihannya yg lembut boleh mengembalikan semula proses semulajadi pergerakan usus (natural bowel movement)



===========================================
Berminat & ingin dapatkan produk SHAKLEE ?? Hubungi :
☞ Norhidayah Che Man (SID : 911885)
☞ Call/SMS/Whatsapp : 017-9120329
☞ Fanpage : Healthcare Shoppe

===========================================

Jangan risau dan ragu2 kerana SHAKLEE :
☑ DIJAMIN HALAL
☑ MENDAPAT KELULUSAN KKM
☑ PRODUK SEMULAJADI
☑ TIADA KESAN SAMPINGAN
☑ TERBUKTI BERKESAN

No comments:

Post a Comment